Curs live online
INDUSTRIA ARTEI CONTEMPORANE ȘI CURATORIATUL
Ștefania Dobrescu
Curator @ Mobius GalleryIntră în universul artei contemporane și descoperă secretele industriei din spatele galeriilor și colecțiilor de artă.
Indiferent dacă ești artist sau pasionat de artă și curatoriat, acest curs te va pregăti pentru provocările specifice ale acestei industrii. Vei învăța să te poziționezi corect în lumea artei, să scrii texte curatoriale, să aplici pentru târguri de artă și finanțări culturale și să organizezi și să promovezi expoziții memorabile.
În plus, vei avea ocazia să explorezi atelierul pictorului Roman Tolici și să vezi cum funcționează un artist în spațiul său creativ.
LECTOR:
ȘTEFANIA DOBRESCU
CURATOR @ MOBIUS GALLERYCURSUL PERFECT PENTRU TINE DACĂ EȘTI:
Programul
- Scopul artei înainte de „arta ca scop în sine”
- Istoria artei: Totul a fost mereu contemporan
- Distrugerea centrului lumii. Noul Omphalos
- Modernismul
- Punctul de cotitură: Totul în același timp
- Cum știm mereu care lucrare este contemporană?
Activitate practică: Alegem o lucrare de la orice artist până în secolul al XIX-lea și una din secolul XX și le analizăm folosind practica critică necesară perioadei din care face parte fiecare lucrare.
- Cine decide care este arta de „calitate”? Context și intenție în artă
- Rolul instituțiilor în definirea artei de „calitate”
- Muzee, centre și fundații de artă, spații gestionate de artiști, rezidențe, bienale
- Influența jurnaliștilor, PR-ului și premiilor
- Galerii: tipuri, roluri și funcționare
- Târguri de artă și semnificația lor pe piața de artă
- Case de licitații: funcționare și influență asupra prețurilor și tendințelor
- Platforme online de vânzare
- Networking și conexiuni în lumea artei comerciale
- Istoria și evoluția curatoriatului
- Rolul curatorilor în lumea artei
- Procesul și importanța practicii curatoriale. De la idee la vernisaj
- IAE (International Art English): De ce scriu curatorii ciudat?
- Diferite abordări în curatorierea expozițiilor
- Provocări și posibilități în curatoriatul artei contemporane
- Cum ajunge cineva artist?
- Tipuri de artiști și rolurile lor
- Trasee de carieră
- Expoziții, rezidențe, open calls
- Cercetarea oportunităților
- Crearea CV-ului și portofoliului artistului
- Relații contractuale cu spațiile de artă. Vânzări și responsabilități
- Importanța spațiului de lucru pentru artist
- Inspirația în practica artistică: un mit?
- Disciplina în programul de lucru și organizare
- Munca și practica unui artist consacrat
- Q&A
- Managementul unei galerii comerciale
- Tipuri de expoziții: personale, de grup, tematice, instalații
- Implicarea publicului și relația cu piața
- Strategii de publicitate și comunicare
- Formarea percepției și experienței vizitatorilor
Activitate practică: Studenții sunt împărțiți pe grupe, fiecărei grupe fiindu-i alocată o expoziție aleasă de lector. Fiecare grupă va lucra pentru a crea conceptul unui eveniment cu specific educativ-cultural pentru expoziția alocată. Scopul programului adiacent dezvoltat este de a crește vizibilitatea expoziției și de a atrage mai mulți vizitatori.
- Managementul proiectelor expoziționale
- Managementul de proiect în artă
- Finanțări proprii, sponsorizări, identificarea sponsorilor
- Fonduri publice și orientarea priorităților
- Rezidențe, târguri de artă, tipuri de fonduri: unde le găsim, cum scriem o aplicație și ce facem după ce câștigăm apelul
- Idee vs. definirea conceptului: realizarea fișei de lucru, a propunerii expoziționale și prezentarea ei
- Cum se scrie un buget, cum împărțim secțiunile și cum stabilim prioritățile
- Negocieri, contracte și relația cu artiștii. Lucrări realizate pentru expoziție, împrumuturi
- Materiale expoziționale: catalog sau print pentru expoziție, texte și imagini (drepturi de autor, design grafic, traduceri), print și producție
- Organizarea în spațiu
- Transport, asigurări, preluarea lucrărilor, macheta expoziției, necesar tehnic, cromatică
- Programul de instalare, machetă vs. în spațiu, panotare, lumini, relația cu presa, deschiderea privată, tururi ghidate de curator, documentare, strângerea expoziției, returnarea lucrărilor
- Scena de artă vs. piața de artă
- Stabilirea prețului unei lucrări
- Colecționarea artei: costuri, surse (piața primară vs. piața secundară), procesul de achiziție
- Exemple de colecții
- Influența colecționarilor asupra scenei de artă
- Cine poate fi colecționar?
- Valoarea unui artist
- Criptomonede și NFT-uri (Non-Fungible Tokens)
- Probleme etice în producerea și comercializarea artei
- Drepturi de autor, proprietate intelectuală, autenticitate
- Controverse și cenzură în arta contemporană
- Cazuri notabile și implicațiile acestora
- Arta transgresivă
- Responsabilitatea socială a artiștilor și instituțiilor de artă
- Rolul criticii de artă
- Ce face un critic de artă și cum influențează acesta percepția asupra artei
- Teorii și filozofii ale artei contemporane
- Postmodernism, feminism, postcolonialism și alte curente contemporane
- Analiza critică a lucrărilor de artă
- Metode și abordări în critica de artă
Activitate practică: Alegem o lucrare (pictură, sculptură, fotografie, instalație etc.) și efectuăm o analiză critică folosind una dintre metodele majore în critica de artă și în literatura de specialitate.
- Importanța identității vizuale și a mesajului coerent
- Stabilirea obiectivelor și a publicului țintă pentru construirea unui brand online
- Website pentru artist și galerie
- Beneficiile unui website eficient: creșterea vizibilității și credibilității, generarea de lead-uri și conversii
- Opțiuni de creare: individual vs. platforme dedicate pentru scena de artă
- Schema de funcționare
- Email marketing
- Impactul și rezultatele: creșterea engagementului și a loialității, conversii prin campanii targetate
- Metrici relevante: rata de deschidere, rata de click, rata de conversie, rata de dezabonare
- Tehnici: personalizarea conținutului, segmentarea listei, subject lines atractive
- Instagram Toolkit
- Construirea unei prezențe pe social media: consistență în postări și interacțiuni
- Crearea de conținut: brand, poveste, estetică, strategie
- Engaging cu algoritmul: cum poate să funcționeze pentru tine?
- Evitarea greșelilor de branding și considerarea rebrandingului
- Vânzarea de artă în mediul online
- Platforme și marketplace-uri: strategii de pricing eficiente
- Joacă/ experiment pe social media și online
- Testarea conținutului și formatelor variate
- Analiza rezultatelor și ajustarea strategiei
- Worksheet pentru strategie digitală