Curs live online
ARTA SCRIERII CREATIVE
Vera Ion
SCRIITOARE ȘI DRAMATURGĂAi găsit povestea pe care vrei să o spui. Trebuie doar să începi de undeva.
Când îți place să scrii, găsești inspirație pretutindeni, te lovesc ideile din senin și ai zeci, dacă nu chiar sute de notițe salvate peste tot sau împrăștiate prin diverse agende. Totuși, sunt momente în care te regăsești într-un blocaj sau poate ai vrea să fii mai organizat în materialele la care lucrezi. Vera Ion vine să te îndrume prin lumea cuvintelor, să-ți structureze informația în calupuri clare pentru a-ți fi mai ușor să navighezi apele creativității.
Stilul, audiența și personajele se împletesc cu documentarea, contextul și structura. Conturezi un outline și construiești o poveste, lucrând la dinamica dintre personaje prin scop, obstacol și miză, în timp ce explorezi storytelling-ul din lumea teatrului, filmului și prozei. Și cea mai bună parte este că lectora cursului va fi alături de tine în tot acest journey creativ pentru a te scoate din impas.
LECTOR:
VERA ION
SCRIITOARE ȘI DRAMATURGĂObiectivele cursului
Program
- Explorarea relației participanților cu scrisul:
- De ce scriu?
- Cât de mult scriu?
- Unde sunt și unde vreau să ajung?
- Sondarea subiectelor de interes pentru participanți prin 3 exerciții de Freeflow Writing
- Cum să ne facem textul să vorbească publicului țintă: adaptarea formei, stilului și limbajului textului pentru a relaționa cu publicul nostru
- Studiu de caz
- Pe cine vreau să atingă povestea mea?
- Exercițiu practic de stabilire a publicului țintă
- Exercițiu practic de stabilire a formei, stilului și a limbajului potrivite publicului țintă ales
- Crearea unei fișe de lucru în care vom stabili:
- Povestea pe care vrem să o spunem
- Cui vrem să o spunem
- Cum vrem să o spunem
- Alegerea unei forme în care va fi scrisă povestea
- Concepte de baza în înțelegerea diferențelor dintre formele: proză, scenariu pentru film, scenariu pentru teatru, analiza altor forme hibride: eseu, jurnal, autoficțiune etc
- Elemente comune ca structură
- Elemente care diferențiază formele discutate mai sus
- Discuție despre găsirea stilului personal - ce înseamnă stilul? Cum mi-l găsesc, cum îl formez?
- Discuție aplicată pe trei autori care au un stil ”personal” foarte specific
- Analiza și formularea elementelor de bază în definirea stilului personal
- Cum evit manierismul? Cât de ”fixat” ar trebui să rămână stilul meu și cât de mult să îmi pese dacă el se schimbă?
- Stil narativ vs. „brand” personal
- Construirea personajelor și a lumii acestora. Studiu de caz pe baza a trei opere celebre ( film, teatru și proză):
- Sondarea realității personajelor și importanța surprinderii detaliilor specifice
- Crearea unui context concret și specific în care personajele pot funcționa
- Principii pentru caracterizarea personajelor prin acțiuni și dialoguri pentru a dezvolta o poveste complexă și surprinzătoare
- Exerciții de dezvoltare a personajului principal și a lumii acestuia:
- Exercițiu de explorare a specificității personajului
- Exercițiu de explorare a lumii personajului
- Exercițiu de transpunere a caracterului și intențiilor personajului sub formă de acțiuni și dialoguri
- Elemente de bază ale unei povești:
- Scopul personajului/ personajelor
- Obstacolele care stau în calea atingerii scopului
- Acțiunile personajului pentru a-și atinge scopul
- Transformarea personajului ca urmare a obstacolelor întâmpinate
- Cum se traduc toate acestea în expoziție, intrigă, dezvoltarea acțiunii și celelalte momente din structura clasică de storytelling
- Studiu de caz
- Cum aplicăm aceste elemente în funcție de formatul ales?
- Exerciții practice cu conceptele de "scop, obstacol, miză":
- Aplicarea conceptelor de "scop, obstacol, miză" la povestea și personajele abordate până acum
- Exercițiu de dezvoltare a unei narațiuni/ scene pornind de la scopul personajelor noastre și obstacolele întâlnite
- Dinamica între personaje și caracterul ei central în poveste
- Identificarea punctelor nodale din interacțiunile personajelor: stabilirea momentelor de turnură în poveste
- Conceptul de "dinamici între personaje" și importanța sa în orice poveste
- Conceptul de ”evoluție a personajelor”, character arc și felul în care relaționările dintre personaje produc această evoluție
- Studiu de caz
- Explorarea a două character arcs din povestea ta
- Exercițiu practic: stabilirea Character Arc pentru personajul principal
- Overview, feedback și planificarea dezvoltării textului
- Reevaluarea progresului fiecărui participant în cursul dezvoltării poveștii
- Stabilirea direcției pentru dezvoltarea ulterioară a poveștii
- Scrierea unui outline pentru a doua secvență
- Când este nevoie de documentare pentru textul nostru și cum o putem face?
- Tehnici de documentare
- Etica reprezentării - pentru cine vorbim, pe cine reprezentăm prin textul nostru și de ce ar trebui să ne intereseze asta?
- Importanța analizării contextului din care scriem un text și a mediului în care el va circula
- Conceptul de ”situare” ca formă de a particulariza o poveste
- Valoarea pe care o poate da textului tău conceptul de ”situare”
- Narator/autor/voce auctorială
- Cum integrăm contextul/ situarea vocii naratorului în text?
- Teoriile principale de structură de storytelling
- Elemente de structură aplicate pe formate diferite ( teatru/film/proza) - analiză pe ce e comun, ce e diferit în funcție de aceste formate
- Depistarea teoriilor pe care cursanții vor să le aplice/aprofundeze
- Concepte cheie:
- Planificare a momentelor
- Plot
- Succesiune a momentelor
- Storyboard
- Momente de schimbare
- Cum balansăm între plan și potențiale schimbări care apar pe parcursul scrierii
- Cum lucrăm susținut la un text și ce poate ”hrăni” acest proces?
- Ce înseamnă un prim draft și de câte drafturi e nevoie ca să consider că un text e ”gata”?
- Cum și când cer feedback în procesul de lucru cu diferite drafturi?
- Cum planific lucrul la al doilea draft? E același tip de lucru?
- Instrumente utile: tehnici de lucru și procese de dezvoltare a textelor și poveștilor la care lucrăm
- Concepte cheie:
- Pitch
- Plan de lucru
- Overview
- Sesiune practică
CURUSL IDEAL PENTRU TINE DACĂ EȘTI
Vei adăuga la portofoliu:
→ un prim draft de text pe o poveste aleasă și dezvoltată în cadrul cursului, iar o parte din aceste texte vor putea fi publicate pe una dintre platformele media partenere;
→ un plan de lucru pentru parcurgerea etapelor necesare scrierii textului de la idee la prim draft;
→ o structură pentru o poveste în lucru;
→ o fișă de lucru pentru a formula nevoi și descoperiri în procesul de lucru creativ;
→ un pachet de aplicație la festivaluri cu sinopsis, biografie regizor, poster și teaser;
→ feedback scris pe toată durata cursului pentru a face legătura între produsul dezvoltat și pitch-ul de prezentare.