CUM SĂ CREEZI UN PERSONAJ DE LA ZERO | SKVOT
Skvot Mag

CUM SĂ CREEZI UN PERSONAJ DE LA ZERO

Despre caracter, formă, emoții și culoare

CUM SĂ CREEZI UN PERSONAJ DE LA ZERO
17 februarie, 2023 Articole

Să creezi un personaj poate părea o rutină. Dar, de fapt, în spatele unei imagini aparent banale se află o cantitate imensă de muncă creativă și sute de schițe.

Nu există o scurtătură precisă pentru a crea un personaj, dar am adunat o serie de sfaturi care te pot ajuta să înțelegi mai bine elementele fundamentale ale procesului.

Personaj: Arhetip vs. Stereotip

Înainte de a crea orice, trebuie să ne gândim la concept: ce va fi, cum va fi și de ce mai are nevoie pentru a atinge un grad ridicat de originalitate. În cazul în care realizăm un personaj trecem prin aceleași puncte creative. E important să înțelegem ce fel de personaj vrem să construim și care sunt trăsăturile și motivațiile lui personale.

De asemenea, oamenii trebuie să se recunoască pe sine sau pe cunoscuții lor într-un personaj. Doar atunci se vor implica emoțional în călătoria și povestea lui. Pentru ca audiența să empatizeze cu eroul, imaginea lui trebuie să fie îndeajuns de recognoscibilă, motiv pentru care au fost create arhetipurile.

Arhetipurile sunt o arhivă de imagini și simboluri care trăiesc în inconștientul colectiv. 

Deseori arhetipul este confundat cu stereotipul, deși există o diferență importantă între cele două. Un stereotip este o opinie clișeică despre o persoană, care ne împiedică să o înțelegem cu adevărat.  Un arhetip însă este baza pe care se construiește o personalitate.

Exemplu. 

Stereotip: căpitanul echipei de fotbal este un lider alfa brutal și nimic mai mult. 

Arhetip: căpitanul echipei de fotbal este un lider brutal, dar în realitate a visat să devină biochimist și s-a apucat de fotbal pentru a-i demonstra tatălui său că poate să fie un sportiv de succes.

Rolul de căpitan de echipă este o mică parte din portretul social al unei persoane, dar nu cuprinde personalitatea acesteia. Dacă te limitezi la acest clișeu, nu îi vei putea înțelege personalitatea.

Psihanalistul Carl Jung a fost cel care a formulat conceptul arhetipurilor. Concluziile sale din analiza viselor pacienților au devenit baza pentru această idee. Cu ajutorul arhetipurilor, cercetătorul în mitologie Joseph Campbell a derivat opt ​​arhetipuri găsite în opere de artă:

• Erou (protagonist)

• Aliat (prieten)

• Bufon (agitator)

• Gardian (obstacol)

• Mentor (profesor)

• Herald (vorbește despre schimbările viitoare în viața eroului)

• Vârcolac (trădător)

• Umbră (antagonist)

Nu toate poveștile conțin toate arhetipurile. Dar în „Harry Potter”, de exemplu, le putem vedea pe toate: Harry este un erou, Ron și Hermione sunt aliați, gemenii Weasley sunt bufoni, copacul Whomping Willow este un gardian, Dumbledore este un mentor, Hagrid este un herald, profesorul Quirinus Quirrell este un vârcolac, iar Voldemort este o umbră.

După ce ai ales un arhetip pentru personajul tău, trebuie să notezi 3-5 calități pe care le va avea. De exemplu, dacă arhetipul este „umbră”, personajul va fi viclean, inteligent, crud, secretos. Aceste caracteristici vor ajuta la alegerea formei corpului și la selectarea accentelor.

Forma: cerc, pătrat, triunghi

Fiecare personaj este construit pe una dintre formele geometrice de bază. Modul în care privitorul percepe eroul la nivel intuitiv depinde de figură.

În 2001, neurologii Vileyanur Ramachandran și Edward Hubbard au efectuat un experiment - au cerut persoanelor din grup să potrivească cuvintele „bouba” și „kiki” cu două forme.

Majoritatea participanților au asociat cuvântul „bouba” cu forma circulară și „kiki” cu cea ascuțită. În esență, acest lucru demonstrează că mintea noastră asociază formele geometrice cu anumite trăsături de caracter.

Studioul Walt Disney a oferit figurilor geometrice de bază caracteristici emoționale. Un cerc este ceva moale, inocent și capabil să se transforme. Un pătrat este ceva puternic, stabil, de încredere, inflexibil. Un triunghi este ceva ascuțit, dinamic, periculos, imprevizibil.

Cercul este un simbol al armoniei. Orice siluetă care are colțurile rotunjite creează o senzație de căldură și grijă. Pe de altă parte, un personaj rotund pare fragil.

Dacă vrei să creezi un profesor sau un aliat grijuliu, cercul este cel mai potrivit. Minionul Bob sau Winnie the Pooh sunt o ilustrare perfectă a modului în care funcționează această formă.

De asemenea, poți arăta transformarea unui personaj dintr-unul rău în unul bun cu ajutorul formelor. În Ratatouille, animatorii au folosit cu succes această abordare pentru a spune o poveste de transformare: când personajul negativ Anton Ego este dus înapoi în copilărie, formele sale ascuțite sunt înlocuite cu unele rotunde.

Figura unui pătrat transmite puterea fizică și statornicia eroului. Un bun exemplu de astfel de erou este Samurai Jack din seria animată cu același nume.

Sursa: characterdesignreferences.com

Totul la acest erou este pătrat - forma feței și a corpului, degetele, coada, chimonoul, sabia. Samurai Jack este întruchiparea calităților „pătrate”: stabilitate și rezistență fizică.

Un pătrat poate simboliza și încăpățânarea ori reticența la schimbare.

Pentru triunghi, colțurile simbolizează pericolul. Cu cât figura personajului este mai ascuțită, cu atât va părea mai amenințător.

De exemplu, la Maleficent din Frumoasa din Pădurea Adormită și Jafar din Aladdin cele mai ascuțite elemente sunt ​​ochii, bărbia, unghiile, coafura, gulerul și bastonul. Iar fața lui Maleficent este formată numai din triunghiuri.

Dar nu toți artiștii își fac răufăcătorii atât de vizibili. De exemplu, Dawn Bellwether din „Zootropolis” e formată aproape în întregime din cercuri, dar în combinație cu urechile, fața ei capătă o siluetă triunghiulară. Este o tehnică bună pentru a crea un răufăcător ascuns.

După ce ai ales forma de bază, este nevoie să creionezi silueta personajului. Ea este responsabilă pentru cât de ușor va fi recunoscut acesta de către privitor. Personajele de succes au o silueta expresivă. De exemplu, Simpsonii pot fi recunoscuți după coafură.

Sursa: pngitem.com

Nu ar trebui să existe prea multe detalii în siluetă. Trebuie să iei o caracteristică sau un atribut și să îl expui sub forma siluetei. 

Emoții. Expresii faciale și gesturi

Fața este cea mai importantă parte a personajului, deoarece informează publicul despre starea lui emoțională. Există un set de emoții de bază pe care o persoană le simte: furie, dezgust, frică, bucurie, tristețe și surpriză.

În cartea Understanding Comics, ilustratorul Scott McCloud a realizat diferite combinații ale acestor emoții și a arătat cum pot fi transmise sentimente mai complexe cu ajutorul expresiilor faciale.

Sursa: jeremyshuback.com

Gesturile și posturile vor ajuta, de asemenea, la transmiterea emoției. Practic, orice poză este un cadru într-o secvență dinamică, așa că trebuie să schițeze felul în care se mișcă oamenii. Este important nu doar să desenezi o ipostază sau un gest, ci și să notezi ce emoție transmite.

Trebuie să desenezi astfel de schițe rapid, fără a te concentra pe detalii și proporții. Exprimarea este mai importantă aici decât acuratețea. Încearcă să îți relaxezi mâna cât mai mult posibil și mișcările vor fi mai libere. În această etapă poți integra deja o figură geometrică în schiță.

Culori. Dominante, secundare și accente

Nu ar trebui să introduci culoare în schiță în primele etape - asta poate doar să te încurce. Mai întâi fă o schiță alb-negru și, de îndată ce forma și silueta sunt definite, poți începe să alegi nuanțele.

Pentru ca imaginea să nu fie supraîncărcată, alege maxim trei culori. Construiește o ierarhie între ele: atribuie culori dominante, secundare și de accent.

Un exemplu bun este Velma, personajul din Scooby-Doo. A fost desenată folosind cinci culori: roșu, vișiniu, portocaliu, galben și albastru. Pare că e prea mult, dar cele trei culori din acest set (roșu, portocaliu și galben) sunt analogice, adică similare. Și vișiniul este același roșu, dar cu adaos de negru. Ochiul percepe aceste patru culori ca fiind una singură. Prin urmare, atunci când se adaugă albastru, paleta nu pare supraîncărcată.

Nu există reguli stricte și rapide despre ce culori aparțin eroilor buni și ce culori aparțin celor răi. Dar există un studiu al personajelor Disney care arată că roșul și violetul sunt cel mai adesea „rezervate” pentru răufăcători, iar pentru eroii pozitivi avem albastru și verde.

Culorile complementare pot fi folosite pentru a marca protagonistul și antagonistul. De exemplu, în Peter Pan, artistul l-a îmbrăcat pe Căpitanul Hook în roșu și pe Peter Pan în verde pentru a sublinia conflictul dintre ei.

Cum să înțelegi un personaj

Pentru a înțelege cum sunt create personajele trebuie să analizezi eroi celebri din ilustrații, benzi desenate și desene animate. În analiza ta trebuie să stabilești:

• un arhetip

• forma și silueta

• culori

• o concluzie

De exemplu, avem doi eroi: James P. Sullivan din „Monsters Corporation” și zâna nașă din „Shrek 2”.

James P. Sullivan:

Arhetip: Protagonist (unul dintre cele două personaje principale)

Forma și silueta: dreptunghi (corp), cerc (burtă, ochi, pete pe blană), triunghi (gheare, dinți, coarne)

Culori: albastru-verde (dominant), lavandă (accent)

Concluzie: forma de bază sugerează fiabilitate, detaliile sugerează că eroul este periculos, iar textura sugerează un caracter moale. Sullivan este un personaj bun, deși aspectul lui este înfricoșător.

Zână nașă:

Arhetip: vârcolac (mai întâi aliat, apoi antagonist)

Forma și silueta: cerc (față, piept), triunghi (ochelari ascuțiți, coafură, unghii)

Culori: albastru (dominant), liliac (accent)

Concluzie: forma principală vorbește despre bunătate, iar detaliile vorbesc despre impredictibilitate. Personajul se dovedește a nu fi cine pretinde că este inițial.